modererad

Endast registrerade kan skriva men ALLA kan läsa här.

Moderator: Forumgruppen

modererad

Inläggav lrsjnssn » ons 20 okt 2010, 11:15

Hej allihopa!
Såg att Zero gissade att jag (LaBri) blivit modererad. Stämmer, tyvärr, alltför väl. Historien bakom det hela är att jag upptäckte att HBK Formalia försvunnit från forumet, pga - som webadm. skrev - att vart och varannat inlägg stred mot klubbens stadgar/regler.
Jag ställde då en, i mitt tycke, berättigad fråga och ville veta vilka regler/stadgar de stred mot. Jag fick då till svar att frågor angående styrelsens och administrationens sätt att arbeta skulle ställas direkt till dem via "Kontakta oss". Detta meddelande gick inte att svara på, kom inte fram, och jag förmodar nu att jag var modererad redan i det här skedet, även om jag inte fått något meddelande om det.
Nåväl, jag försökte då få fram min mening under någon annan diskussionspunkt på sidan, där jag ifrågasatte deras svar, jag hade väl inte på något sätt kritiserat deras arbete, men menade att det var av hela klubbens intresse att veta vilka regler de ansåg att "vart och vartannat" inlägg bröt mot.
Direkt kom ett mejl att jag var modererad då jag framfört protester mot administrationens sätt att arbeta. Jag uppmanades läsa klubbens stadgar och regler, vilket gör allt ännu mer förbryllande. Ingenstans finns någon regel som förbjuder att ställa frågor om klubbens stadgar.
Det här är en djävulskt effektiv strategi från "ledarskapets" sida: Tala inte om vad den "felande" brutit mot, det får han/hon själv försöka lista ut, om det - som i detta fall - över huvud taget går.
Man kan heller inte tala om för övriga klubbkamrater vad som hänt, då man är effektivt tystad. Man försvinner bara bort ur forumet. Jag misstänker att en hel del andra också modererats den senaste tiden, bl a en del av dem, som var aktiva på HBK Formalia innan den plockades bort av webadm. I alla fall har en del debattglada HBK:are inte synts till på forumet den senaste tiden. Där var bl a en del diskussioner hur man kunde använda klubbens pengar. Var det månne ett känsligt ämne?

LaBri
lrsjnssn
HBF-medlem
HBF-medlem

Re: modererad

Inläggav Zubac » ons 20 okt 2010, 13:45

Visst är pengar känsligt ämne...specielt i HBK,för varför skulle man annars tysta medlemmar...

Zubac
Användarvisningsbild
Zubac
HBF-medlem
HBF-medlem

Inläggav lrsjnssn » ons 20 okt 2010, 18:00

Ja, det där med HBK´s kassa kan man ju fundera över. Har ej själv bevistat något årsmöte, men ryktesvis hört att någon ekonomisk redovisning inte förekom på det senaste. Då kan man ju börja undra:
1. Var det inte någon enda närvarande, som reagerade? I så fall - kanske förståeligt - när vissa i "klicken" buar åt förslag de inte gillar.
2. Cirka 5000 medlemmar x 100 kr i medlemsavgift = ca 500 000:- till klubbkassan per år. Vad används de pengarna till?
3. Finns det någon kunnig på området, som vet om man kan tvinga fram en juridisk granskning??

LaBri
lrsjnssn
HBF-medlem
HBF-medlem

Inläggav Ingela & Kenth » ons 20 okt 2010, 18:28

Om inte revisorerna är för mycket insyltade i oegentligheter så borde det vara på deras bord.
Viktigt är att det är medlemmar i föreningen som begär detta och inte någon av de uteslutna eller fd medlemmar.
Bild
Användarvisningsbild
Ingela & Kenth
HBF-medlem
HBF-medlem

Inläggav lrsjnssn » ons 20 okt 2010, 21:06

Jag har naturligtvis haft synpunkter på modereringen av mig och skickat dem till styrelsen på det sätt höga vederbörande önskar, nämligen via "Kontakta oss".
Nu är tydligen det också fel, då jag alldeles nyss fick detta mejl från de "oberörbar" (citat):

"Hej Lars,
Vi har tidigare uppmanat dig att läsa Forumregler och Stadgar och detta har du tydligen missat eftersom du återkommer med synpunkter som står i direkt strid mot dessa" (slut citat).

Man har alltså skrivet i ett inlägg på forumet att synpunkter på styrelsens arbete ska ske direkt till styrelsen via "Kontakta oss". När jag så bestrider modererandet av mig direkt till styrelsen via "Kontakta oss" såpåstår de att det också strider mot stadgarna. Snacka om godtycklighet! Något liknande har jag aldrig upplevt och trodde inte något sådant kunde förekomma i konungariket Sverige.

Tidigare undrade jag om det inte finns någon juridisk möjlighet att granska verksamheten. Revisorer tror jag inte på. De måste ju vara ganska medvetna att inte allt står rätt till. Så min undran är: Ekonomiska oegentligheter - när det finns misstankar om sådana - finns det då någon juridisk möjlighet att få en utomstående granskning t ex genom polisanmälning?

LaBri
lrsjnssn
HBF-medlem
HBF-medlem

Inläggav Fundersam » tor 21 okt 2010, 21:33

Vill inledningsvis erkänna att jag aldrig tänkt ansluta mig till denna gästbok, då många av de tidigare inläggen långt ifrån fallit mig i smaken på grund av sina grova påhopp och vilda rallarsvingar mot allt och alla. Det jag främst reagerat mot är ett generellt hat mot den enskilda HBK – medlemmen och ett mer eller mindre inlindat meddelande att dessa ska minsann få veta vad de går för när skribenterna möter dem på en camping eller rastplats. Och allt detta enbart för att de väljer att fortsätta som medlemmar i HBK. Det tycker jag är lågt – mycket lågt! Ni har ingen som helst anledning till ett sådant förhållningssätt – angrip styrelsen men ge tusan i de enskilda medlemmarna. Det kan finnas anledningar för dem att vara medlemmar i HBK som ni inte har en aning om eller inte har med att göra. Jag förstår att många av er är förbannade, men besinna er och uppträd på ett hyfsat sätt och angrip dem som angripas bör. De flesta av dem är garanterat lika kloka som ni anser er själva vara.

Jag är fortfarande medlem i HBK, men kommer inte att förnya mitt medlemskap för 2011 och det som fick mig att fatta detta beslut är den behandling som Lars Erik (LaBri) utsatts för. Jag har med glädje utrustat bilen med klubbdekalen men nu ska den bort. Det är ovärdigt en ideellt driven intresseklubb och ett modernt samhälle att ge ett så totalt empatibefriat svar och argumentation som moderatorn uppvisar i detta fall. Nu vill jag på intet sätt misskreditera moderatorn genom att ifrågasätta dennes intellektuella förmåga - så den stora frågan blir varför han ger Lars Erik detta svar. Vad är det som gör att styrelsen/moderatorerna anser dem så farliga att de inte bara ska ignoreras utan också renderar att Lars Erik modereras och placeras i kylan? Tål inte klubben beskedligt ställda frågor från intresserade medlemmar? Det han ber om är en förklaring till moderatorernas avvägningar och tolkningar av befintliga stadgar. Det svar han får på sin hovsamma fråga är ynkligt! Jag brukar inte vara så konsekvent i min bedömning av andra människors handlingar men i detta fall går det inte att undvika. Ynkligt är ordet! Varför måste allting bedömas utifrån en skala där ett naturligt intresse och en nyfikenhet inte finns hos medlemmarna? Varför måste frågeställare alltid framställas som bråkmakare som vill klubben illa? Min tolkning av Lars Eriks frågor är helt främmande från den moderatorn gör. Och varför får man inte öppet ifrågasätta eller ställa frågor kring styrelsens verksamhet eller klubbens ekonomiska status? Ja, jag vet att det står i stadgarna – men den springande punkten är varför det måste finnas en sådan paragraf i stadgarna. Finns det någonting att dölja? Är smaken av makten så god att platserna vid grytan till varje pris måste försvaras? Jag vill faktiskt inte tro styrelsen om något så illa, men eftersom jag personligen (liksom samtliga vanliga medlemmar) helt saknar insyn i klubbens inre arbete (och styrelsen och moderatorerna med alla till buds stående medel tycks vilja förhindra en öppen insyn – inte minst genom att ta bort diskussionskanalen Formalia) vet jag inte utan tvingas spekulera och dra likheter med andra historiska företeelser/makthavare som använt sig av samma form av demokrati, det vill säga härska, skrämma och söndra. Jag tänker då i första hand på föregångsländer som Sovjetunionen, Östtyskland, Kuba och inte minst Kina. Av dessa finns lyckligtvis enbart Kina kvar som rakryggat fortsätter på den inslagna vägen. De andra har antingen försvunnit från spelplanen eller växlat in på alternativa vägar (Kuba).

Det som kvarstår är ett stort frågetecken. Själv kommer jag att lämna klubben. Tyvärr, för jag gillar den, men kan inte känna mig delaktig i ett spel vars regler jag inte ges möjlighet att lära mig. Och tror jag mig någon gång om att ha gjort detta, så förändras de lika snabbt. Jag tycker HBK har en viktig funktion att fylla i dagens Husbilssverige, men då måste det till en förändring mot ett öppnare styre med givna demokratiska regler och framför allt en styrelse som mera ser till klubbens och medlemmarnas bästa än den egna makten. Och ett stort steg på den vägen är att plocka ner moderatorerna från deras till synes självvalt höga hästar - alternativt sända dem på en kurs i empati och medmänskligt beteende.

Fundersam
Fundersam
HBF-medlem
HBF-medlem

Inläggav lrsjnssn » tor 21 okt 2010, 22:13

Tack, "Fundersam"! Precis så känner jag, men har inte kunnat klä mina tankar i ord på det fantastiska sätt du gjort! TACK!

LaBri
lrsjnssn
HBF-medlem
HBF-medlem

Inläggav Laika » tor 21 okt 2010, 22:40

Ja du fundersam, du tycker att många har angripit oskyldiga medlemmar i HBK vilket jag också kanske kan hålla med om ibland, men jag tycker inte det är så konstigt att många blivit förbannade för det har jag också gjort när man stött på medlemmar i HBK som stått och direkt beskyllt mig och några av dom som blivit modererade och sedan uteslutna utan någon som helst förklaring eller svar på frågan ( varför har jag blivit utesluten).

Jag tycker det är mycket svagt av de som finns kvar som medlemmar att inte efterlysa en förklaring på varför detta hänt, ett sätt att få reda på hur HBK styrs av fadern mfl är mycket lätt.

Kontakta den person som blev vald till ordf på årsmötet 2009, han kan tala om hur han blev bemöt redan på första styrelsemötet och varför han valde att lämna ordförandeskapet redan då på det styrelsemötet.

Hade du eller några andra gjort det så hade ni nog slängt in handduken mycket tidigare istället för att bara svälja fadern och de övrigas lögner.

Man påstod bla att den valde ordf inte var tillräckligt kompetent, kontrollera med honom vad för styrelser han suttit i så behöver vi nog inte diskutera vem av den nuvarande ordf och den avgångna som är kompetent eller ej.

Problemet var helt enkelt den att med honom som ordf skulle det bli ordning och reda istället för det kaos som nu råder och uttag av reseersättningar och liknande skulle inte kunna ordnas hur som helst, om nu det stämmer som påstås avseende detta.
Laika
HBF-medlem
HBF-medlem

Inläggav kurtb » tor 21 okt 2010, 23:02

Till Fundersam!
Ovanstående inlägg av Laika står jag till 100% bakom. Tack Johnny för att du läser mina tankar.
kurtb
HBF-medlem
HBF-medlem

Inläggav Zubac » fre 22 okt 2010, 07:28

Om man ändå skall lämna kluben,varför då använda sig av sånt intet sägande nick?Nog kan jag hålla med fundersam i vissa stycke,men i det stora hela nej!Att styrelse och moderatorna kan hålla på med som dom gör kan väl tillskrivas dom "oskuldiga"medlemmar som helt enkelt inte bryr sig om,för det kostar bara hundring...att vara med...det är det jag tycker som är det mest märkvärdiga...
Användarvisningsbild
Zubac
HBF-medlem
HBF-medlem

Nästa

Återgå till Forumgästbok